מנהלת חשבונות – על תפקידם של מנהלי החשבונות בארגון

כל בעל עסק בתחילת דרכו, מנסה להבין את דרישות הרגולטור בכל מה שקשור לניהול הכספים בעסק שלו. כל בעל עסק ותיק, הבין במעלה הדרך שהצלחתו תלויה לא פעם במידת יושרתה ומקצועיותה של מנהלת החשבונות בארגון.

אז כדי להתחיל ולהבין בדיוק מהי תפקידם של מנהלת או מנהל החשבונות בעסק, נאמר קודם כל שבישראל ישנם למעלה מ-50,000 מנהלי חשבונות ודומיהם שעוסקים בתחום, והוא נחשב מקצוע נפוץ בעיקר בגלל שכל עסק קטן כגדול נדרש לשירותיו של מנהל החשבונות.

בניגוד לדעה הרווחת, מנהלי חשבונות אינם חייבים להיות מוסמכים כלל (להבדיל מרואי חשבון). כל אדם רשאי לנהל את ענייני הכספים בעסק או בארגון, אך מעסיקים רבים נוטים להעסיק בתחום הזה אנשים בעלי ניסיון בתחום. חשוב לציין, שיש נטייה מצד מעסיקים רבים להעדיף אנשים בעלי יושרה ונאמנות לתפקיד זה, שכן הוא דורש התעסקות ונגיעה בלב ליבו של הארגון תוך היחשפות לעיתים למידע חסוי ומסווג.

תפקידו של מנהל החשבונות חולש על כל תחומי הכספים והנהלת החשבונות בארגון לרבות: הנפקת חשבוניות, הוצאת משכורות, גביית חובות, תשלום לספקים שונים, התאמות כרטיסי אשראי ובנקים. כמו כן אופיה של התפקיד משתנה בכל ארגון וארגון על פי צרכיו ועיסוקו. לרוב, תעבוד מנהלת החשבונות עם תוכנות מיועדות להנהלת חשבונות כדוגמת חשבשבת, פריוריטי וכו' ולכן ידע בשימוש בתוכנות כדוגמאת אלו חשוב מאוד בבואכם לשקול הסבה למקצוע זה.

עסקים קטנים אינם נוטים להחזיק מנהלת חשבונות במשרה מלאה, אלא שוכרים את שירותיהם של כאלה אחת לחודש. לעומת זאת, בעסקים בינוניים וגדולים אפשר לראות גם מס' מנהלי חשבוניות שעובדים במקביל ובמשרה מלאה. במקרים כאלה, חשב (שהוא בד"כ רואה חשבון בהשכלתו) יינהל את כל מנהלי החשבונות בארגון ותפקודם השוטף.

בישראל, ישנם אין ספור מכללות ומקומות המציעים מגוון קורסים למנהלי חשבונות. בבואכם לבחור אחד, מומלץ לשים לב לכך שהוא מאושר ע"י משרד הכלכלה ללמד זאת ובסיומו של הקורס מונפקת לכם תעודה מטעם משרד הכלכלה. ישנם 3 סוגי קורסים בתחום שמחולקים לדרגות שונות:

  • סוג 1+2 – הסוג הנמוך ביותר ומיועד בד"כ לאנשים שתפקידם לתת עזרה למנהל חשבונות מנוסה יותר.
  • סוג 2 – זהו קורס המיוחד לאנשים עצמאיים בד"כ, המנהלים את הנהלת החשבונות שלהם באופן עצמאי.
  • סוג מנהל חשבונות מדופלם (או חשבונאי בכיר) – הסוג הגבוה ביותר וכולל בתוכו גם ענייני מס ודומיהם ומיועד למנהלי חשבונות בארגונים מורכבים יותר

בדומה לרואי חשבון, גם מנהלי החשבונות מאוגדים בלשכה ומחוייבים בתשלום חבר.

לפרטים והזמנות