הטמעת שינויים טכנולוגיים – על ניהול שינויים בארגון

אם יזדמן לכם לשוחח עם מנהל בדרגה בכירה בארגון, ובעיקר מנהל IT, על החשש הגדול ביותר שלו, ניהול שינויים בארגוןותצליחו לקבל ממנו תשובה כנה וישירה לשאלה "מה הפחד הכי גדול שלך?", עד מהרה תגלו, כי הפחד הגדול ביותר שלהם איננו עוסק בתקציב או בחוסר בו, בפיטורים המוניים או בסגירת הארגון, אלא במשהו שלכאורה, נשמע פשוט וטיפשי הרבה יותר – הטמעת מערכת חדשה. מצחיק, נכון? לא כל כך, אם נצא מתוך ההנחה כי רובנו אנשים מבוססי הרגלים, וכי כל שינוי ב"כלי עבודה" שלנו (למשל, מערכת המידע הארגונית), עלול לדרוש מאיתנו מאמצי הסתגלות רבים. בארגון, מאמצי הסתגלות אלה מוכפלים במספר משתמשי הארגון, והמטלה של הטמעת מערכת חדשה, למשל, הופכת לתיק כבד לארגן ולמנהליו.

למה השמיים כחולים?

אחת מבדיחות המתכנתים הותיקות ביותר מספרת על מתכנת ובנו הצעיר, המטיילים בניחותא ביום שמשי. "אבא" שואל הבן לפתע "למה השמיים כחולים?". "עזוב, בן" עונה האב "אם זה עובד – אל תיגע". עם כל כמה שהבדיחה משעשעת, היא מתארת את הנטייה שלנו לקבע מצבים ולא להתקדם משם, אלא אם מכריחים אותנו. אותם, לעיתים, בארגונים מתחוללים שינויים טכנולוגיים "כפויים" ומוכתבים, שהם תוצאה של המודרניזציה וניסיונו של הארגון לישר עימה קו. במקרים כאלה, אם הארגון איננו מתכונן לכך מראש, ההתנגדויות והבעיות מכיוון הגורם האנושי בארגון, לא תאחרנה להגיע. הן יכולות להגיע בתחילה שקטות ומרומזות ואתם עשויים שלא לחוש בהן במהלך תהליך הטמעה הטכנית של המערכת (או להתעלם מהן, בתקווה שתיעלמנה כלעומת שבאו), אולם לאט לאט הן תהפוכנה לנהמה זועמת ממעמקי "בטנו" של הארגון, ממנה יקשה עליכם להתעלם.

מה עושים? מנהלים שינויים

כל שינוי חייב להיות מתוכנן ומנוהל בקפידה, ואין מותירים דבר ליד המקרה. גם אם השינוי נובע מכורח או כתוצאה מצורך, אין מניחים כי ההכרה בצורך והמודעות לנחיצותו תיצור את הקרקע המתאימה להטמעה ברמה האנושית בארגון בקרב העובדים. ניהול שינוי פירושו כי אתם לוקחים את מושכות מהלך השינוי לידיכם, לומדים את הנתונים הקיימים היטב (לדוגמה, מסמנים "מנועי תקווה" מול "בלמי פחד"), מאתרים כל אחד מהם ומזהים את העובדים בארגון שיכולים להיות סוכני השינוי (ולסייע בידי הארגון בתהליך), מול כאלה שעלולים להכשיל את התהליך, ורק לאחר מכן מתחילים ליצור את השינוי עצמו.

החיפזון מן השטן

כן, אנחנו יודעים שאתם כבר רוצים להיות "אחרי" ולראות את המערכת מתפקדת או את השינוי הטכנולוגי מוטמע בארגון, ולרוב, כל העניין האנושי הזה הוא רק אבן נגף קטנה, שאתם חושבים שתוכלו לדלג מעליו בקלילות ולהמשיך הלאה לפעולה סדירה של הארגון. אולם כדאי שתדעו, שכישלונם או הצלחתם של פרויקטים רבים נתונים בידי משתמשי הקצה, העובדים בארגון, ולכן, טמינת הראש בחול היא איננה הצעד שיביא את ארגונכם לתוצאה המיוחלת, אלא תכנון קפדני וניהול שינוי מבוקר.

חברת אשכול ביצעה בשנים האחרונות מאות פרוייקטים של הטמעת מערכת פריוריטי חוצי סקטורים ומגזרים בישראל , תוך התחשבות מלאה בגורם האנושי ובקשיים הבאים בעקבותיו. לפרטים נוספים ויצירת קשר אתם מוזמנים להתקשר ליוסי 054-4672812 או לשלוח מייל Yossi@eshkol-it.co.il.

לפרטים והזמנות